Pages

Thursday, May 17, 2012

SRI TANJUNG ASAM LAKSA /LAKSA ASAM SRI TANJUNG



This is interesting...I received a call from daughter asking me to make Penang Laksa and take a beautiful shot for the LILAC - which is the Tourism Laksa competition.  Without looking at the terms and conditions of the competition I made the laksa...and took a few pictures. Then she gave me the link to the competition which I have to submit online.  After reading through I found that I need to send a photo of myself with the laksa and a demonstration video. My goodness who's going to help me with all that ...who's gonna do video filming.....I've no problem cooking the laksa and sending the recipe, I've no problem to make a photo shoot on the laksa...but do have problem with the video filming. As such I made the decision to not participate in the competition.

So here goes my unfinished project. I name the laksa - Sri Tanjung Laksa which is actually asam Laksa. Those school days...we always refer to the mainland Penang as Tanjung. These days I hardly heard the word Tanjung...so...for old memories sake I decided to use the name Tanjung in this Laksa.



Ini memang menarik...saya dapat panggilan dari anak saya...disuruhnya saya masak Laksa Penang dan buat beberapa photo shoot....katanya nak masuk pertandingan Laksa sempena dengan Langkawi Tourism...LILAC yang dihostkan oleh Chef Wan. Saya pun berhempas pulas la menyiapkanya..kemudian dia talipon saya balik dan suruh saya buka link LILAC dan hantar submission on line. Bila saya buka link alamak....banyak cerita...nya...rupanya bukanya gambar laksa...gambar tukang masaknya sekali...lepas tu hendak pula video clip kita membuat laksa...alahai...saya ni dahlah camera shy...terus terbantut dan tak jadi masuk. Kalau setakat masak dan ambil gambar tu ok  ...lagi ini nak jadi "duta laksa".....tak naklah benda-benda glamour ni...Langsung tak jadi buat...terus upload kat blog aje.  Sri Tanjung Asam Laksa ini sebenarnya adalah Laksa Asam Penang. Masa kecil-kecil dulu kita orang tak panggil Pinang...biasa kalau hendak kesebrang tanah besar...kita panggil Tanjung. Cuma  akhir-akhir ini nama Tanjung sudah semakan tidak digunakan. So sebagai kenang zaman sekolah saya namakan laksa ini sebagai Laksa Sri Tanjung. Siapa tak kenalkan dengan laksa ini. Masam....dan sedap.

Next Post - Chocolate Coco Crunch Cupcakes

6 comments:

..di lesung pecah.. said...

nak laksa asam 1 mangkuk...

adda syuhada said...

lama dah tak makan asam laksa nih...Kak Paty sy datang bawak mangkuk dh ni...

hazila said...

I like laksa a lot. Especially with generous amount of cili padi...

FnF Simple Life said...

terliur nye kak... i miss asam laksa so much... no laksa noodles at nihon...kena replace it with udon...memang udon lah yang kami guna bila teringin nak makan laksa...

Ribbon and Circus said...

kal paty... serius terliur tgk laksa akak ni.. dah bertahun2 tak makan n kalau nak buat, husband sy x mkn pulak laksa xde. kari ni.. sobs.. kalaulah kita berjiran hehehe

Wattie said...

Salam dan selamat hari ibu Kak Paty,
Saya suka sangat dgn laksa, teringat masa pregnant dulu makan sampai tak hingat dunia......

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...